Jurnale TVA
Ecranul permite listarea jurnalelor de cumpărări şi a celor de vânzări, generarea declarațiilor 394 și 300, dacă societatea este configurată ca plătitoare de TVA, generarea declarațiilor 301 și 390, dacă societatea are introduse intrări/ieșiri în valută și a declarației 398, dacă societatea emite facturi în valută cu tipul "X".
În această pagină sunt cuprinse toate achizițiile, din intervalul ales de utilizator, doar dacă sunt operate prin ecranul "Intrări" și achizițiile cu TVA la plată care nu au fost achitate în totalitate.
În pagină veți regăsi și sumele notelor contabile care conțin contul 4426 pe debit, programul calculând totalul și baza în funcție de sumele respective.
Pagina este împărțită în 3 tabele:
- Tabelul de partea superioară a paginii cuprinde totalizarea achizițiilor în funcție de tipul lor (referință).
- Tabelul din mijlocul paginii cuprinde achizițiile în funcție de referința aleasă în tabelul superior.
- Tabelul din partea inferioară a paginii cuprinde plățile efectuate pentru achizițiile cu TVA la plată, în funcție de factura aleasă în tabelul din mijlocul paginii.
Semnificația coloanelor:
- Coloanele "Total", "Bază TVA" și "TVA" conțin valorile achizițiilor fără TVA la plată din intervalul ales și valorile inițiale ale achizițiilor cu TVA la plată, indiferent de perioadă și dacă sumele au fost parțial achitate.
- Coloanele "Total plătit", "Bază TVA plătită" și "TVA plată" conțin sume doar pentru achizițiile înregistrate cu TVA la plată și reprezintă valorile achitate în intervalul ales și pentru care s-a dedus TVA.
- Coloanele "Neachitat", "Bază TVA neex" și "TVA neexigibilă" conțin sume doar pentru achizițiile înregistrate cu TVA la plată și reprezintă valorile neachitate în intervalul ales și pentru care încă este neexigibilă TVA.
Filtre suplimentare:
- Caseta "Toți furnizorii" - permite filtrarea informațiilor din pagină în funcție de un anumit furnizor, prin completarea/ alegerea din lista derulantă a furnizorului dorit.
- Caseta "Toate facturile" - permite filtrarea informațiilor din pagină în funcție de modul de înregistrare a nedeductibilității TVA în ecranul "Intrări", putând alege din lista derulantă "Nedeductibil integral" sau "Nedeductibil 50%". Dacă există achiziții cu tipul "U" și/sau "H" și/sau dacă există achiziții care au completată coloana "Data document" va apărea o nouă posibilitatea de filtrare pentru aceste tipuri de achiziții.
Butoane funcționale:
- deschide ecranul (intrări/casă/bancă) în care a fost introdus documentul selectat.
- afisează calculul aferent tva deductibilă.
- generează jurnalul de cumpărări pentru a fi tipărit.
- încarcă automat formularul PDF aferent declarației 097.
În această pagină sunt cuprinse toate vânzările, din intervalul ales de utilizator, doar dacă sunt operate prin ecranul "Ieșiri" și vânzările cu TVA la încasare care nu au fost încasate în totalitate.
În pagină veți regăsi și sumele notelor contabile care conțin contul 4427, programul calculând totalul și baza în funcție de sumele respective. Sumele sunt pozitive când 4427 este pe credit în notă și negative când 4427 este pe debit în notă.
Pagina este împărțită în 3 tabele:
- Tabelul de partea superioară a paginii cuprinde totalizarea vânzărilor în funcție de tipul lor (referință).
- Tabelul din mijlocul paginii cuprinde vânzările în funcție de referință aleasă în tabelul superior.
- Tabelul din partea inferioară a paginii cuprinde încasările efectuate pentru vânzările cu TVA la încasare, în funcție de factura aleasă în tabelul din mijlocul paginii.
Semnificația coloanelor:
- Coloanele "Total", "Bază TVA" și "TVA" conțin valorile vânzărilor fără TVA la încasare din intervalul ales și valorile inițiale ale vânzărilor cu TVA la încasare, indiferent de perioadă și dacă sumele au fost parțial încasate.
- Coloanele "Total încasat", "Bază TVA încasare" și "TVA încasare" conțin sume doar pentru vânzările înregistrate cu TVA la încasare și reprezintă valorile încasate în intervalul ales și pentru care s-a colectat TVA.
- Coloanele "Neachitat", "Bază TVA neex" și "TVA neexigibilă" conțin sume doar pentru vânzările înregistrate cu TVA la încasare și reprezintă valorile neîncasate în intervalul ales și pentru care încă este neexigibilă TVA.
Filtre suplimentare:
- Caseta "Toți clienții"- permite filtrarea informațiile din pagină în funcție de un anumit client, prin completarea/ alegerea din lista derulantă a clientului dorit.
- Caseta "Toate facturile"- casetă vizibilă doar dacă există vânzări cu tipul "U" și/sau "H" și/sau dacă există vânzări care au completată coloana "Data document" și permite filtrarea în funcție de aceste tipuri de vânzări.
Butoane funcționale:
- deschide ecranul (iesiri/casă/bancă) în care a fost introdus documentul selectat.
- afisează calculul aferent tva colectată.
- generează jurnalul de vânzări pentru a fi tipărit.
- generează declarația 097 în format PDF. Declarația se va completa automat cu informațiile din jurnalul de vânzări și datele firmei.
Această pagină va fi activă doar dacă este ales corect modul de plată al TVA în ecranul Configurare societăți, iar în panoul "D700, impozit și TVA...", din același ecran, nu este introdusă o poziție pentru anularea în scopuri de TVA.
Cuprinde 3 subpagini:
- Operațiuni - este selectată implicit la accesarea ecranului și se completează cu informații după apăsarea butonului . Informațiile completate sunt cele corespunzătoare perioadei alese în partea dreaptă a ecranului. Aceste informații sunt aduse în declarație conform regulilor de completare ale acesteia și în funcție de tipul ales pentru intrări/ ieșiri.
- Alte informații - această pagină permite:
- completarea reprezentantului fiscal/ legal/ împuternicit/ administrator și a persoanei care întocmește declarația.
- solicitarea rambursării soldului negativ al TVA;
- acordarea dreptului privind consultarea de către parteneri a informațiilor din declarație, prin intermediul Anaf.
- completarea numărului caselor de marcat.
- Adrese PF fără CNP- în această pagină se pot verifica/ opera/ modifica adresele persoanelor fizice cărora li s-au emis facturi și nu au CNP-ul completat. Adresele modificate se pot actualiza automat în nomenclatorul de clienți cu butonul:
La întocmirea declaraţie trebuie avute în vedere următoarele:
- Apăsarea butonului "Actualizare date" anulează modificările făcute manual anterior.
- Codurile fiscale sau CNP-urile invalide apar marcate cu roşu. Acestea trebuie corectate. Corecţia se poate face direct în ecranul declarației, listele de furnizori şi clienti actualizându-se automat cu codul fiscal corect.
- În cadrul ecranului există mai multe butoane pentru controlul selectării coloanei "Preluat". Aceste butoane se află lângă caseta "Toți terții", casetă ce permite filtrarea terților din ecran în funcție de tipul lor.
- Coloana "Preluat" indică programului să preia documentele în declarație, dacă este bifată.
- Coloana "Afiliat" arată dacă terțul respective este persoană afiliată sau nu și transmite informația către Anaf. Mai multe detalii regăsiți ăn articolul de pe blog D394 și entități afiliate.
- Cu ajutorul butoanelor „Verificare…” din partea inferioară se pot verifica terții dacă sunt sau nu plătitori de TVA. Verificare necesită conexiune la internet.
Butoane funcționale:
- deschide ecranul în care a fost introdus documentul selectat.
- încarcă automat formularul PDF aferent declarației 394 pentru perioada selectată.
- trebuie folosit daca există mai mult de 500 de terți în declarație. În acest caz, fisierul XML generat se semnează cu ajutorul programului DUKIntegrator, care se deschide automat, dacă fișierul nu are erori sau atenționări.
și - cu ajutorul acestor butoane pot fi verificați terţii pentru a vedea dacă sunt sau nu plătitori de TVA. Dacă la verificarea prin Internet a terţilor apare eroare, verificaţi dacă există conexiune validă la internet (dacă aveţi un firewall acordați drepturi de acces pentru aplicaţia sc.exe).
Această pagină va fi activă doar dacă este ales corect modul de plată al TVA în ecranul Configurare societăți, iar în panoul "D700, impozit și TVA...", din același ecran, nu este introdusă o poziție pentru anularea în scopuri de TVA.
Cuprinde 2 subpagini:
1. Indicatori - această pagină este selectată implicit la accesarea ecranului și se completează cu sume după apăsarea butonului . Sumele completate sunt cele corespunzătoare perioadei alese în partea dreaptă.
Observație:
- Dacă societatea este plătitoare lunar de TVA se va putea alege orice lună din an ca perioadă.
- Dacă societatea este plătitoare trimestrial de TVA se va putea alege a doua și ultima lună din trimestru. Ultima luna se va alege în situațiile normale de declarare. A doua lună din trimestru se va alege când societatea a efectuat o achiziție comunitară de bunuri în cadrul trimestrului și trebuie să declare sumele doar pentru primele două luni ale trimestrului.
2. Alte informaţii - această pagină permite:
- preluarea sau nepreluarea soldurilor TVA aferente perioadei precedente. În funcție de opțiunea aleasă se vor completa automat sau nu rândurile 39/42 din decont. Soldurile se vor prelua automat doar dacă conturile de TVA sunt închise în ecranul Inchidere luna.
- completarea datelor aferente persoanei autorizată pentru semnarea decontului;
- vizualizarea rulajelor și soldurilor conturilor de TVA, pentru verificare;
- vizualizarea și modifica, dacă este cazul, a informațiilor privind TVA nedeductibilă sau neexigibilă;
- selectarea livrărilor efectuate cu taxare inversă;
- solicitarea rambursării soldului negativ al TVA. Posibilitatea solicitarii va fi activă doar dacă sunt închise conturile de TVA în ecranul Inchidere luna pentru perioada aleasă;
- modificarea valorii pro-rata. Modificarea pro-ratei și reactualizarea datelor va modifica suma dedusă de la rândul 32 din decont cu diferența de procent față de 100%.
Butoane funcționale:
- încarcă automat formularul PDF aferent declarației 300 pentru perioada selectată.
- deschide ecranul pentru tipărirea ordinelor de plată / foilor de vărsământ. Ecranul se va deschide doar dacă în decont există TVA de plată.
Această pagină va fi activă doar dacă, în ecranul Configurare societăți, ați bifat opțiunea "Cu operații în valută". Declaraţia se depune de către neplătitorii de TVA în România dar înregistraţi în scopuri de TVA pentru achiziţii intracomunitare sau de alte categorii de persoane definite conform Codului Fiscal.
Pagina se completează cu informații după apăsarea butonului . Informațiile completate sunt cele corespunzătoare perioadei alese în partea dreaptă. Aceste informații sunt aferente achizițiilor de la terți din UE introduse în ecranul Intrari - valuta.
În caseta "Cod pentru AIC" se va completa codul de tva intracomunitar. Acest cod se va prelua automat și pentru declarația 390.
Tipul societății care depune declarația se poate selecta, dacă este cazul, în partea stângă-sus.
Butoane funcționale:
- încarcă automat formularul PDF aferent declarației 301 pentru perioada selectată.
- deschide ecranul pentru tipărirea ordinelor de plată / foilor de vărsământ. Ecranul se va deschide doar dacă în pagină există cel puțin o poziție aferentă unei achiziții.
Această pagină este vizibilă numai dacă, în ecranul Configurare societati, ați bifat opțiunea "Cu operații în valută".
În declarația 390 se declară livrările/achizițiile/prestările intracomunitare.
Pagina se completează cu informații după apăsarea butonului . Informațiile completate sunt cele corespunzătoare perioadei alese în partea dreaptă. Aceste informații sunt aferente achizițiilor/ livrărilor de la/ către terți din UE introduse în ecranele Intrări – valută/ Iesiri - valuta.
Observații:
- Terții se configurează prin ecranele "Clienți"/ "Furnizori", selectând în coloana "Țară" un cod aferent unei țări din Uniunea Europeană. Coloana "Țară" va fi vizibilă doar dacă, în ecranul Configurare societăți, ați bifat opțiunea "Cu operații în valută".
- Achizițiile intracomunitare se înregistrează în ecranul Intrari - valuta, folosind tip document "T– taxare inversă", completându-se cota de TVA aferentă produselor/ serviciilor achiziționate.
- Livrările intracomunitare se înregistrează în ecranul Iesiri - valuta, folosind tip document – factură și completând cota de TVA- 0, pentru produsele/ serviciile livrate.
- Achizițiile și livrările intracomunitare, în funcție de contul utilizat la înregistrarea acestora, vor fi preluate în decont, astfel:
- achizițiile de bunuri - la rândul 5, 5.1, 19, 20, 20.1;
- achizițiile de servicii - la rândul 7, 7.1, 19, 22, 22.1;
- livrările de bunuri - la rândul 1 și 19;
- livrările de servicii - la rândul 3, 3.1.și 19.
- Totalul rândurilor de mai sus, din decont, trebuie să fie egale cu sumele din pagina declarației 390 de la rândul total. Dacă informațiile din decont și declarația 390 nu sunt egale vor exista probleme la prelucrarea informațiilor la ANAF.
Butoane funcționale:
- încarcă automat formularul PDF aferent declarației 390 pentru perioada selectată.
- trebuie folosit daca există mai mult de 500 de terți în declarație. În acest caz, fisierul XML generat se semnează cu ajutorul programului DUKIntegrator, care se deschide automat, dacă fișierul nu are erori sau atenționări.
și - cu ajutorul acestor butoane pot fi verificați terţii pentru a vedea dacă sunt sau nu plătitori de TVA. Verificarea acestora se face prin VIES şi necesită conexiune la Internet.
Această pagină va fi vizibilă în ecran doar dacă ați înregistrat, în ecranul Iesiri - valuta, documente cu tipul "X- Regim special cf. art. 314-315."
Pagina se completează cu informații după apăsarea butonului . Informațiile completate sunt cele corespunzătoare perioadei alese în partea dreaptă. În pagină va exista câte un rând pentru fiecare țară/ cotă tva/ tip vânzare/ monedă. Coloana "Preluat" indică programului să preia informațiile aferente rândului respectiv în declarație, dacă este bifată
Declarația se va genera cu valorile în Euro folosind cursul de schimb BCE relativ la moneda facturată.
Informațiile afișate în pagină pot fi filtrate în funcție de țară, cu ajutorul casetei "Toate țările".
Butoane funcționale:
- permite generarea Jurnalului servicii One Stop Shop.
- încarcă automat formularul PDF aferent declarației 398 pentru perioada selectată.