Intrari - lei
Ecranul permite introducerea achiziţiilor din ţară.
Prin acest ecran pot fi introduse documentele de cumpărare, conform tipurilor prezentate mai jos.
Ecranul conţine două tabele (zone) pentru introducerea datelor:
- tabelul destinat datelor din antetul documentelor- în care se va înregistra tipul, data și numărul documentului, precum și datele furnizorului;
- tabelul destinat detaliilor documentelor- în care se vor înregistra articolele/serviciile achiziționate.
Mai jos regăsiți informații detaliate.
Înaintea operării intrărilor, pentru evidența corectă a stocurilor, asigurați-vă că ați definit gestiunile în ecranul dedicat.
Operaţiunile de adăugare, modificare şi ştergere sunt cele prezentate în capitolul Consideratii generale.
Semnificația coloanelor și modul de operare:
- Tip - listă de selecţie de unde se poate alege tipul documentului de intrare. Fiecare tip determină modul de preluare al facturii în jurnale si declaraţii, astfel:
- necompletat - factură. Este tipul selectat în mod implicit, util la introducerea facturilor de intrare.
- B - bon de casă.
- A - aviz de însoţire.
- C - bon de casă cu cod fiscal.
- T - factură cu regim de taxare inversă.
- e - exceptate de la utilizarea AMEF. Se folosește preponderent pentru tichete şi abonamente.
- U - servicii cf. art. 311 (agenţii de turism). Se folosește pentru înregistrarea unei facturi cu TVA la marja de profit, întrucât permite modificarea valorii TVA.
- H - achiziții cf. art. 312 (second-hand). Se folosește pentru înregistrarea unei facturi cu TVA la marja de profit, întrucât permite modificarea valorii TVA.
- n - operațiuni neimpozabile. Nu apar în jurnale si declarații.
- O - borderoul de achiziții.
- Z - file carnete de comercializare.
- R - contracte.
- M - factură simplificată. Conţine menţiunea "Factură simplificată".
- L - factură emisă în numele furnizorului. După adăugarea unei astfel de facturi, în partea de jos a ecranului veți regăsi butonul , ce permite tipărirea acesteia.
- P - document de intrare fără drept de deducere parţial (pro-rată). Apar distinct în jurnalul de cumpărări. Se utilizează pentru determinarea pro-ratei.
- I - document de intrare fara drept de deducere integral (pro-rată). Apar distinct în jurnalul de cumpărări. Se utilizează pentru determinarea pro-ratei.
- Nr. int. - conţine numărul intern al NIR-ului. Se va adăuga automat, în ordine crescătoare, pornind de la "1", sau numerotarea poate fi generată în funcție de setările efectuate în ecranul Numere si serii.
- Nr. doc. - numărul documentului de intrare (al facturii, bonului fiscal, etc.).
- Cod - codul furnizorului. La adăugarea unei intrări, furnizorul poate fi selectat după cod, denumire sau cod fiscal. Dacă se optează introducerea după denumire sau cod fiscal, câmpul Cod se va completa automat la alegerea furnizorului în câmpul următor.
- Furnizor - numele furnizorului. Dacă furnizorul este deja creat, la completarea numelui, acesta va fi selectat din listă. Dacă furnizorul nu există in nomenclator, pentru introducerea acestuia se tastează numele complet, sau codul fiscal, urmat de tasta sau , iar programul va genera mesajul "Acest furnizor nu este introdus. Îl adăugăm?". Confirmarea mesajului, va deschide ecranul "Furnizori" unde va fi completată o poziție cu denumirea terțului, sau, în cazul în care s-a introdus codul fiscal, se va realiza preluarea automată a datelor (denumire, adresă, număr de înregistrare de la Registrul Comerțului) conform informațiilor disponibile la ANAF. Preluarea automată a datelor de pe platforma ANAF este posibilă doar dacă există o conexiune la internet.
- TVA I - se bifează pentru facturile cu TVA la încasare. Această opțiune poate fi bifată automat, în funcție de setările efectuate în ecranul Configurare societati. Dacă nu folosiți sistemul de TVA la încasare este necesar să efectuați verificarea furnizorilor (din ecranul "Furnizori"), anterior adăugării unei intrări.
- Data - data documentului de intrare. Aceasta va fi şi data articolului contabil generat.
- Scadent - data scadenţei. Se va completa automat în funcţie de valoarea setată în nomenclatorul de furnizori la câmpul "zile scadenţă" şi de setările efectuate în ecranul "Configurare societăţi" - Setari diverse.
- Valoare, TVA, Total, Neachitat - aceste câmpuri nu pot fi accesate de către utilizator, vor fi calculate şi completate automat de către program, în funcţie de datele introduse în detaliile facturii.
- ID încărcare SPV- poate fi completat manual sau se va completa automat dacă factura a fost importată din e-Facturi.
Coloane vizibile doar după apăsarea butonului de extindere :
- Data document - se folosește pentru înscrierea datei reale a facturii, în cazul în care aceasta se operează cu întârziere, pentru a fi cuprinsă în secțiunea de regularizări a declarației 300.
- Informații suplimentare - vor apărea și pe NIR-ul tipărit.
- Agent - coloană vizibilă doar dacă ați activat modulul de stocuri. După configurarea acestora în ecranul "Agenti", vor putea fi selectați din lista derulantă. Mai multe informați regăsiți în sectiunea dedicată - Agenti.
După introducerea și salvarea datelor din antetul documentelor de intrare, se poate trece la operarea detaliilor în tabelul din partea inferioară a ecranului.
Semnificația coloanelor și modul de operare:
- Tip - coloană vizibilă doar dacă utilizați modulul de stocuri. Permite selectarea tipului de articol din cele existente în ecranul Tipuri de articole/servicii. Dacă intrarea se va contabiliza fără a se utiliza un articol, se va păstra tipul implicit "Nedefinit" ceea ce va permite introducerea manuală a explicaţiei şi a contului.
- Gestiune - coloană vizibilă doar dacă utilizați modulul de stocuri și dacă tipul ales este diferit de "Nedefinit". Permite selectarea unei gestiuni cantitativ - valorice, din cele definite în ecranul Gestiuni.
- Denumire articol/serviciu - se completează manual denumirea bunurilor sau serviciilor achiziţionate, dacă se folosește doar modulul de contabilitate sau dacă se operează pe tipul "Nedefinit" în versiunea completă. Aceasta poate fi sugerată la tastarea unei litere sau grup de litere pentru a fi completată automat, dacă denumirea introdusă corespunde cu o inregistrare anterioară. Apăsarea tastei <săgeată-jos> va derula denumirea articolelor înregistrate pentru a facilita selectarea acestora. În cazul versiunii complete, dacă se alege un tip diferit de "Nedefinit", este obligatorie selectarea/crearea unui articol corespunzător tipului de articol ales. Dacă articolul introdus nu figurează în lista articolelor, la apăsarea tastei sau va apărea mesajul "Acest articol nu este introdus. Îl adăugăm?". Dupa confirmarea mesajului se va deschide ecranul "Articole" cu adăugarea articolului declanşată, permițând introducerea informațiilor dorite pentru acesta.
- Cod - coloană vizibilă doar dacă utilizați modulul de stocuri, iar tipul este diferit de "Nedefinit". După alegerea articolului se va completa automat și acest câmp sau se va putea selecta articolul dorit din lista derulantă în funcție de codul acestuia.
- UM - unitatea de măsură. Pentru gestiunile cantitativ - valorice, după selectarea articolului, se va completa automat cu unitatea de măsură definită pentru acesta în ecranul "Articole".
- TVA % - cota de TVA înscrisă pe factură pentru bunul sau serviciul aprovizionat. Dacă ați selectat un articol, se va completa automat cota de TVA definită pentru acesta în ecranul "Articole".
- Cantitate - cantitatea aprovizionată. Chiar dacă se referă la intrări de servicii, cantitatea nu trebuie să fie zero, altfel va fi generat un mesaj de eroare. Dacă se apasă tasta <săgeată-sus>, câmpul se majorează cu 1, iar la <săgeată-jos> cu -1. Poate fi utilizată și tasta “+” (adunare) sau "*" (înmulțire) pentru a facilita calculul cantităţii într-un document.
- Preţ unitar - preţul unitar de cumpărare. Dacă se operează pe o gestiune cantitativă, după alegerea articolului, apăsarea tastei sageată-jos în acest câmp, va duce la afișarea ultimelor 4 prețuri de intrare.
- Valoare - valoarea bunului sau serviciului aprovizionat. Se calculează automat dacă sunt completate valorile in câmpurile "Cantitate" şi "Preţ unitar". De asemenea, este permisa adaugarea manuală, sau modificarea acesteia. Suma valorilor din această coloană va completa automat câmpul " Valoare" din antetul facturii.
- Total - valoarea, inclusiv TVA , a bunurilor sau serviciilor aprovizionate. Se calculează automat dacă sunt completate valorile in câmpurile "Cantitate" şi "Preţ unitar". De asemenea, este permisa adaugarea manuală, sau modificarea acesteia. Suma valorilor din această coloană va completa automat câmpul " Total" din antetul facturii.
- TVA - valoarea TVA facturată pentru bunurile sau serviciile aprovizionate. Calculată automat pe baza datelor introduse anterior, dar poate fi şi introdusă sau modificată de către utilizator. Suma valorilor din această coloană va completa câmpul TVA din antet.
- Nedeductibil - permite evidențierea intrărilor nedeductibile parțial (50%) sau integral. TVA-ul aferent liniilor corespunzătoare se va înregistra şi pe credit. Dacă intrarea este o cheltuială cu deductibilitate limitată, acesta va fi luată în calcul corespunzător şi la impozitul pe profit.
- Cont - contul corespunzător bunului sau serviciului cumpărat. Pentru înregistrarea mărfurilor într-o gestiune global - valorică definită anterior, este necesar să se completeze contul analitic definit pentru aceasta. În cazul gestiunilor cantitativ - valorice se va prelua automat contul setat pentru tipul de articol ales.
- Pret vânzare - preţul de vânzare unitar al mărfurilor (inclusiv TVA). În cazul operării mărfurilor, în gestiunile evaluate la preț de vânzare este necesar să se completeze acest câmp, pentru o evidență corectă. În cazul gestiunii cantitative la preț de achiziție, completarea acestui câmp este opțională, dar utilă dacă se doreşte preluarea prețului de vânzare în momentul operării unei vânzări. Dacă prețul de vânzare este introdus în ecranul "Articole", acesta va fi preluat automat, iar dacă se completează un preț diferit de cel setat pentru articolul respectiv, în momentul validării se va genera o atenționare.
- Adaos - adaosul unitar. Se va calcula automat de către program, după adăugarea prețului de vânzare. Nu poate fi introdus sau modificat de către utilizator.
- % - procentul de adaos unitar. Se calculează automat de către program, dar poate fi şi introdus sau modificat de către utilizator.
- Informații suplimentare - datele introduse în acest câmp vor fi afișate sub denumirea articolului pe documentul tipărit. Astfel, se poate utiliza și în cazul în care se înregistrează un articol/serviciu ce are o denumire mai mare decât numărul de caractere permise în câmpul "Denumire".
- Activitate - coloană vizibilă doar dacă au fost definite anterior activități/centre de profit în ecranul Grupe.
Butoanele cu funcții comune cu a altor ecrane, au fost prezentate în secțiunea Consideratii generale. Butoanele regăsite doar în acest ecran sau cu funcții specifice, vor fi prezentate în continuare:
- oferă acces la ecranul de filtrare a datelor din ecranul curent. Filtrarea presupune stabilirea unor parametri în funcţie de care programul va afişa în ecranul curent doar acele date care respectă parametrii specificaţi în ecranul de filtrare. Procedura este utilă în cazurile în care se dorește validarea/devalidarea mai multor documente concomitent. Astfel, în cazul în care se efectuează o filtrare numai după documente devalidate, apăsarea butonului "Validez" va provoca validarea tuturor documentelor filtrate. La fel, în cazul în care se efectuează o filtrare numai după documentele validate, apăsarea butonului "Devalidez" va provoca devalidarea tuturor documentelor filtrate.
- acest buton, poziționat în antetul ecranului, permite importul intrărilor din fișiere PDF pentru Uber (facturi de transport și taxe) și fișiere CSV pentru Uber Eats, Autonet. Același buton, din tabelul inferior, permite importul articolelor și cantităților din fișiere XLSX (recomandat) sau XLS. Importul articolelor este destinat doar în cazul evidenței cantitativ-valorice.
- buton vizibil, doar dacă utilizați modulul de stocuri, la poziționarea pe o înregistrare ce conține cel puțin o intrare într-o gestiune cantitativ-valorică. Permite listarea de etichete pentru toate produsele care fac parte dintr-un tip de articol vandabil. Introducerea preţului de vânzare este opţională. Pentru evidenţierea articolelor care nu au preţul de vânzare completat este necesară bifarea opţiunii “Afișează și articolele fără preţ de vânzare”. Pentru mai multe detalii consultați secțiunea Etichete.
transmite informațiile din înregistrarea curentă în ecranul e-Transport.
vizibil după selectarea unei facturi importate din e-factura, acest buton deschide directorul în care au fost salvate fișierele preluate la import.
- poziționat în antetul ecranului, deschide panoul ce cuprinde plătile asociate facturii selectate. Acestea se pot vizualiza folosind butonul .
- poziționat în tabelul inferior, permite vizualizarea ultimelor 5 intrări din gestiunea aleasă, precum și a prețului de vânzare, pentru articolul selectat, atunci când evidența gestiunii este cantitativ-valorică.
- buton de calcul şi introducere discounturi. La accesarea lui, se va deschide fereastra care permite repartizarea discountului valoric sau procentual. Bifarea opţiunii “Discount financiar” sau “Reducere comercială” va genera o poziţie distinctă în cadrul intrării, folosind conturile specifice, 767 sau 609, după caz. Dacă discountul diminuează costul de achiziţie al bunurilor recepţionate, trebuie debifate ambele opţiuni, “Discount financiar”, respectiv “Reducere comercială”.
- buton vizibil doar dacă utilizați modulul de stocuri. Poate fi utilizat pentru introducerea seriilor articolelor (utile dacă se doreşte urmărirea seriilor produselor recepţionate, în special dacă se oferă garanţie). Funcția de căutare din partea de detalii poate fi utilizată și pentru identificarea seriilor, cu condiția ca acestea sa fie introduse exact.
- buton vizibil doar dacă utilizați modulul de stocuri, după validarea înregistrării. Deschide panoul "Calcul preț vânzare", vizibil și în ecranul "Articole" și este util pentru calculul preţului de vânzare a articolelor operate.
- permite înregistrarea facturilor asociate care intră în prețul de achiziție al articolelor. Valoarea acestora se va repartiza în funcție de valoarea de achizitie în coloana "Repartizat".
- acest buton va fi afișat după introducerea unei facturi negative ( se completează semnul "-" la cantitate), și va permite asocierea facturii pozitive corespunzătoare. În cazul facturilor negative cu TVA la încasare, reglarea stornării este obligatorie înaintea validării documentului. Mai multe detalii și situații posibile apărute în cazul operării și reglării facturilor negative regăsiți în tutorialul dedicat: Reglarea facturilor negative în Saga C
- butonul devine vizibil la operarea unei facturi de la același furnizor, de la care anterior s-a înregistrat și validat un aviz (tipul documentului ales în coloana "Tip" din antet este "A" - Aviz). Acesta permite asocierea informaţiilor operate prin avize cu cele din facturi, înainte de validarea documentului. La introducerea facturii nu trebuie introdusă nicio informaţie în tabelul de jos care conţine detaliile documentului, ci se apasă “Asociere aviz” și se bifează avizul (dacă este facturat integral) sau se completează cantitatea facturată.
sau - butoane afișate după validarea documentelor care reflectă intrarea de materii prime, materiale consumabile şi/sau obiecte de inventar, a căror accesare permite listarea bonului de consum pentru articolele consumabile, sau a PV de dare în folosinţă pentru obiectele de inventar.
Observații:
- În cazul versiunii complete, accesarea butoanelor "Bon de consum" sau "Dare în folosinţă OI..." generează un bon de consum sau un PV de dare în folosinţă a OI. În cazul obiectelor de inventar, programul afişează o listă a salariaţilor societăţii, permiţând completarea datelor despre salariatul care primeşte obiectele de inventar în folosinţă.
- Programul generează automat şi articolul contabil 8035=999, odată cu darea în folosinţă.
- Dacă inregistrarea se operează pe tipul de articol "Nedefinit", programul va utiliza întreaga cantitate din factura, la întocmirea bonului de consum şi a PV de dare în folosinţă.
- Dacă se foloseşte partea de stocuri, articolul contabil 60x=30x se va face genera la validarea inregistrarii operatiilor contabile aferente stocurilor din ecranul “Inchidere luna”.
- Înregistrarea prin articole contabile 60x=30x se va face odată cu apăsarea butonului "Accept".
- Devalidarea intrărilor va duce şi la ştergerea automată a acestor înregistrări.
După efectuarea tuturor operațiilor ce țin de înregistrarea intrării, pot fi accesate butoanele funcționale poziționate în partea de jos a ecranului, și anume:
- închide documentul curent, blocând accesul la funcţiile de modificare/ştergere a acestuia. La accesarea butonului, se va genera nota contabilă în funcţie de conturile definite la furnizori şi de cele utilizate în ecranul “Intrări”.
- devine activ numai în urma validării documentului. Permite introducerea unei plăţi integrale sau parţiale pentru documentul de intrare selectat. De asemenea, se poate selecta contul dorit pentru înregistrarea plății. Implicit contul va fi 5311, iar ulterior va fi preluat automat ultimul cont folosit pentru acel furnizor.
După înregistrarea plății, automat se vor realiza următoarele acţiuni:
- coloana "Neachitat" din tabelul antet va fi recalculată prin diminuarea valorii curente cu plata introdusă;
- în Registrul de Casă sau Jurnalul de bancă se va genera o înregistrare de tipul 401.xxxxx (analiticul definit pentru furnizorul curent) = 5xxx (5311, 5121, etc.) în funcţie de contul ales de utilizator pentru înregistrarea plăţii.
- generează un document de stornare a documentului de intrare curent (selectat). La accesarea butonului, va rezulta o înregistrare devalidată, cu valori negative a documentului selectat, şi cu litera "s" adăugată la numărul de document. Datele vor putea fi modificate de utilizator.
- afişează pe ecran nota contabilă generată la apăsarea butonului "Validare".
- tipăreşte NIR-ul fie pentru documentul curent, fie toate NIR-urile dintr-o anumită perioadă de timp, caz în care se va putea bifa opţiunea de listare pe pagini distincte a documentelor. Dacă se doreşte listarea NIR-ului numai pentru cumpărări de stocuri (toate acele linii ale ecranului de detalii, la care contul utilizat este din clasa 3), se va bifa opţiunea "Numai intrări aferente stocurilor (NIR-uri)". Implicit se va lista documentul NIR cu toate datele introduse în ecranul de detalii. Tipărirea se poate face pe ecran sau direct la imprimantă.
- redeschide documentul curent, redând accesul la funcţiile de modificare/ştergere a acestuia. La accesarea butonului se va şterge nota contabilă generată la validarea documentului. În cazul în care s-a înregistrat o plată pentru documentul care se devalidează, se va atenţiona asupra acestui fapt, programul propunând şi ştergerea acesteia.
Observații:
- Pentru documentele nevalidate, nu se generează notă contabilă, astfel că nu vor fi luate în calcul de către program la generarea situaţiilor/rapoartelor.
- Butonul "Validare" va fi inactiv dacă la definirea furnizorului s-a modificat contul analitic al acestuia, utilizându-se conturi din clasa 5. În această situaţie, substituind contul 401 cu unul din clasa 5 (5311 de exemplu), documentul este achitat direct, iar plata va fi reflectată şi în Registrul de casă sau Jurnalul de.bancă, după caz.
- Devalidarea documentelor pentru care s-au generat şi înregistrări de consumuri sau de dare în folosinţă a obiectelor de inventar va duce şi la ştergerea automată a acestor înregistrări.
Vezi şi:
Vezi şi: