Evidența contabilă în partidă simplă a veniturilor se ține pe feluri de venituri, iar a cheltuielilor pe feluri de cheltuieli, după natura lor. În conformitate cu aceasta, în programul SAGA PS veniturile și cheltuielile se grupează pe tipuri de operații, în funcție de natura acestora și de tratamentul fiscal aplicat.
Gruparea pe tipuri de operații este necesară pentru întocmirea listei operațiunilor și pentru determinarea venitului bază de calcul la stabilirea impozitului.Tipurile de operații sunt organizate în special după modul în care se tratează acestea din punct de vedere fiscal.
Programul are o serie de tipuri de operații predefinite și lasă utilizatorului posibilitatea de a-și defini propriile tipuri de operații, în funcție de specificul activității și de modul de organizare.
Încadrarea operațiilor pe tipuri este obligatorie.
Tipurile de operații predefinite în program
001 - Cheltuieli deductibile integral
Pe acest tip de operații se vor înregistra cheltuielile efectuate în interesul direct al activității, cum sunt:
- cheltuielile cu achiziționarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar și mărfuri;
- cheltuielile cu lucrări executate și servicii prestate de terți;
- cheltuielile efectuate de contribuabil pentru executarea de lucrări și prestarea de servicii pentru terți;
- chiria pentru spațiul în care se desfășoară activitatea, pentru utilaje și pentru alte instalații închiriate, utilizate în desfășurarea activității, în baza unui contract de închiriere;
- dobânzile aferente creditelor bancare;
- cheltuielile cu comisioanele și cu alte servicii bancare;
- cheltuielile cu primele de asigurare;
- cheltuielile cu reclama și publicitatea;
- cheltuielile poștale și taxele de telecomunicații;
- cheltuielile cu energia și apa;
- cheltuielile cu transportul de bunuri și de persoane;
- cheltuielile de delegare, detașare și deplasare;
- cheltuielile cu personalul;
- cheltuielile cu impozite și taxe, altele decât impozitul pe venit;
- cheltuielile reprezentând contribuțiile pentru asigurările sociale de stat, pentru constituirea fondului pentru plata ajutorului de șomaj, pentru asigurările sociale de sănătate, precum și alte contribuții obligatorii;
- cheltuielile reprezentând contribuțiile profesionale obligatorii datorate asociațiilor profesionale din care fac parte contribuabilii.
002 - Cheltuieli de protocol
Pe acest tip de operații se vor înregistra cheltuielile de protocol, definite astfel conform legislației în vigoare.
003 - Achiziții imobilizări
Pe acest tip de operații se vor înregistra imobilizările la valoarea de intrare a acestora, pe baza căreia se va calcula amortizarea.
004 - Cheltuieli cu rata leasing
Pe acest tip de operații se va înregistra partea din rata de leasing financiar reprezentând capitalul (fără dobandă), inclusiv eventualele diferențe de curs aferente dacă sunt trecute în factură.
005 - Cheltuieli cu dobanda leasing
Pe acest tip de operații se va înregistra partea din rata de leasing financiar reprezentând dobanda, inclusiv eventualele diferențe de curs aferente dacă sunt trecute în factură.
Această separare a facturii de leasing în capital și dobândă este necesară pentru determinarea venitului bază de calcul la stabilirea impozitului, cele doua elemente fiind tratate diferit din punct de vedere fiscal.
006 - Cheltuieli nedeductibile
Pe acest tip de operații se vor înregistra cheltuielile nedeductibile, de genul amenzi, penalități, etc.
007 - Venituri din activitate
Pe acest tip se vor înregistra veniturile realizate din desfășurarea activității. În situația în care se desfășoară mai multe tipuri de activități, se vor defini tipuri de operații suplimentare.
008 - Decontări
Pe acest tip de operații se vor înregistra decontările dintre casă, bancă, avansuri spre decontare.
Semnificatia coloanelor si modul de configurare a unor tipuri noi
- Cod - se atribuie automat.
- Denumire - se completează manual denumirea.
- Preluat în RJIP - programul permite preluarea selectivă a tipurilor de operații în Registrul Jurnal de Încasări și Plăți. În acest sens, utilizatorul va putea bifa sau nu această opțiune.
- Tip - se va selecta un tip din cele predefinite. Neselectarea unui tip în acest câmp va duce la nepreluarea înregistrărilor, operate pe tipul de operații altfel configurat, în calculul impozitului.
Butoanele funcționale din acest ecran și modul de operare al datelor (adăugarea, modificarea, ștergerea) au fost prezentate în secțiunea Consideratii generale.
Observație:
- Veniturile și cheltuielile înregistrate pe tipuri de operații nepreluate în Registrul Jurnal de Încasări și Plăți nu vor fi luate în considerare la determinarea venitului bază de calcul pentru stabilirea impozitului.