Intrari - lei
Ecran utilizat pentru introducerea achiziţiilor din ţară.
Pot fi introduse prin acest ecran documentele de cumpărare, conform tipurilor prezentate mai jos.
Ecranul conţine două tabele (zone) pentru introducerea datelor:
- tabelul destinat datelor din antetul documentelor - în care se va înregistra tipul, data și numărul documentului, precum și datele furnizorului;
- tabelul destinat detaliilor documentelor - în care se vor înregistra articolele/serviciile achiziționate.
Mai jos regăsiți informații detaliate.
În programul Saga PS gestiunea mărfurilor poate fi ținută fie global-valoric, fie cantitativ-valoric. Dacă țineți evidența global-valoric este suficient să bifați opțiunea "Evaluare mărfuri la preț de vânzare cu TVA" din ecranul Configurare societati pentru a putea completa prețul de vânzare în momentul operării recepțiilor. Dacă țineți evidența cantitativ-valoric, înaintea operării intrărilor, asigurați-vă că ați definit gestiunile în ecranul dedicat.
Operaţiunile de adăugare, modificare şi ştergere sunt cele prezentate în capitolul Consideratii generale.
Semnificația coloanelor și modul de operare:
- Tip - listă de selecţie de unde se poate alege tipul documentului de intrare. Fiecare tip determină modul de preluare al facturii în jurnale si declaraţii, astfel:
- necompletat - factură. În mod implicit, programul va presupune că se introduce o factură normală de intrare.
- B - bon de casă.
- A - aviz de însoţire.
- C - bon de casă cu cod fiscal.
- T - factură cu regim de taxare inversă.
- e - exceptate de la utilizarea AMEF. Se folosește preponderent pentru tichete şi abonamente.
- U - servicii cf. art. 311 (agenţii de turism).
- H - achiziții cf. art. 312 (second-hand).
- n - operațiuni neimpozabile. Nu apar în jurnale si declarații.
- O - borderoul de achiziții.
- Z - file carnete de comercializare.
- R - contracte.
- M - factură simplificată. Este factura care conţine menţiunea "Factură simplificată".
- L - factură emisă în numele furnizorului.
- P - document de intrare fără drept de deducere parţial (pro-rată).
- I - document de intrare fara drept de deducere integral (pro-rată).
- Nr. int. - conţine numărul intern al NIR-ului. Se va adauga automat, în ordine crescătoare, pornind de la "1", poate fi completat manual sau se va prelua automat numerotarea în funcție de setările efectuate în ecranul Numere si serii.
- Nr. doc. - numărul documentului de intrare (al facturii, bonului fiscal, etc.).
- Cod - codul furnizorului. La introducerea unei intrări noi poate fi lăsat necompletat. Va fi completat automat la alegerea furnizorului din câmpul următor.
- Furnizor - numele furnizorului. La introducerea numelui/codului fiscal, furnizorul va fi selectat din listă dacă este creat, altfel, după introducerea numelui/codului fiscal şi apăsarea tastei <ENTER> sau <Tab>, va apărea mesajul "Acest furnizor nu este introdus. Il adăugăm?"; apăsați "Da" şi se va deschide ecranul "Furnizori", cu adăugarea furnizorului declanşată, permițând introducerea datelor dorite pentru acesta. Dacă ați introdus codul fiscal, la adăugarea în nomenclator se vor prelua automat si celelalte date (denumire, adresa, numar de inregistrare Registrul Comertului), dacă există o conexiune la internet.
- TVA I - se bifează pentru facturile cu TVA la încasare. Această bifă poate fi aplicată automat, în funcție de setările efectuate în ecranul Configurare societati. Dacă nu folosiți sistemul de TVA la încasare este necesar să efectuați verificarea furnizorilor (din ecranul "Furnizori"), anterior adăugării unei intrări.
•Data- data documentului de intrare.
- Scadent - data scadenţei. Se va completa automat în funcţie de valoarea setată în nomenclatorul de furnizori la câmpul "zile scadenţă" şi de setările efectuate în ecranul Configurare societăţi - Setari diverse.
- Tip oper. - se va alege din lista derulantă tipul operației pe care va fi încadrată înregistrarea curentă.
- Valoare, TVA, Total, Neachitat- aceste câmpuri nu pot fi accesate de către utilizator, vor fi calculate şi completate automat de către program, în funcţie de datele introduse în detaliile facturii.
- ID încărcare SPV- poate fi completat manual sau se va completa automat dacă factura a fost importată din e-Facturi.
Coloane vizibile doar după apăsarea butonului de extindere :
- Data document - se folosește pentru înscrierea datei reale a facturii, în cazul în care se operează cu întârziere, pentru a fi cuprinsă în secțiunea de regularizări a declarației 300.
- Informații suplimentare - vor apărea și pe NIR-ului tipărit.
După introducerea și salvarea datelor din antetul documentelor de intrare, se poate trece la operarea detaliilor în tabelul din partea
inferioară a ecranului.
Semnificația coloanelor și modul de operare:
- Tip - permite selectarea tipului de articol din cele existente în ecranul Tipuri de articole-servicii. Dacă intrarea se va contabiliza fără a se utiliza un articol, se va păstra tipul implicit "Nedefinit".
Observație: Dacă utilizați versiunea integrată, iar pentru societatea curentă țineți evidența global-valoric, dezactivați ecranele de stocuri din Configurare societati - Setari diverse pentru a putea selecta tipul "Marfuri" în acest câmp, fără a fi necesară configurarea articolului (operațiune specifică evidenței cantitativ-valorice).
- Gestiune - coloană vizibilă doar dacă utilizați modulul de stocuri și tipul este diferit de "Nedefinit". Permite selectarea unei gestiuni cantitativ-valorice, din cele definite în ecranul Gestiuni.
- Denumire articol/serviciu - denumirea bunurilor sau serviciilor cumpărate se va completa manual, dacă folosiți doar modulul de contabilitate sau operați pe tipul "Nedefinit", în versiunea integrată. Dacă utilizați modulul de stocuri și alegeți un tip diferit de "Nedefinit", este obligatorie selectarea/crearea unui articol corespunzător tipului de articol ales. Dacă articolul introdus nu figurează în lista articolelor, la apăsarea tastei <Enter> sau <Tab>, va apărea mesajul "Acest articol nu este introdus. Il adăugăm?"; apăsați "Da" şi se va deschide ecranul "Articole", cu adăugarea articolului declanşată, permițând introducerea informațiilor dorite pentru acesta.
- Cod - coloană vizibilă doar dacă utilizați modulul de stocuri, dacă tipul este diferit de "Nedefinit". După alegerea articolului se va completa automat și acest câmp sau din lista derulantă puteți selecta articolul dorit în funcție de codul acestuia.
- UM - unitatea de măsură. Pentru gestiunile cantitativ- valorice, după selectarea articolului, se va completa automat cu unitatea de măsură definită pentru acesta în ecranul "Articole".
- TVA % - cota de TVA înscrisă pe factură pentru bunul sau serviciul aprovizionat. Dacă ați selectat un articol, se va completa automat cota de TVA definită pentru acesta în ecranul "Articole".
- Cantitate - cantitatea aprovizionată. Chiar dacă se referă la intrări de servicii, cantitatea nu trebuie să fie zero, altfel va fi generat un mesaj de eroare. Dacă se apasă tasta <săgeată-sus>, câmpul se majorează cu 1, iar la <săgeată-jos> cu -1. Poate fi utilizată și tasta “+” pentru a facilita calculul cantităţii într-un document.
- Preţ unitar - preţul unitar de cumpărare. Acesta poate fi completat de către program, dacă se completează valoarea fără TVA sau cea cu TVA. Dacă operați pe o gestiune cantitativă, după alegerea articolului, apăsarea tastei sageată-jos în acest câmp, va duce la afișarea ultimelor 4 prețuri de intrare.
- Valoare - valoarea bunului sau serviciului aprovizionat. Calculat automat dacă se introduc cantitatea şi preţul, dar poate fi introdus sau modificat de către utilizator. Suma valorilor din această coloană va completa câmpul valoare din antet.
- Total - valoarea inclusiv TVA a bunurilor sau serviciilor aprovizionate. Calculat automat dacă se introduc cantitatea şi preţul, dar poate fi introdus sau modificat de către utilizator. Suma valorilor din această coloană va completa câmpul valoare din antet.
- TVA - valoarea TVA facturată pentru bunurile sau serviciile aprovizionate. Calculat automat pe baza datelor introduse anterior, dar poate fi şi introdus sau modificat de către utilizator. Suma valorilor din această coloană va completa câmpul TVA din antet.
•Nedeductibil- permite evidentierea intrărilor nedeductibile partial (50%) sau integral.
- Preț vânzare - preţul de vânzare unitar al mărfurilor (inclusiv TVA). Acest câmp va fi vizibil dacă țineți evidența mărfurilor global-valoric și ați bifat opțiunea "Evaluare mărfuri la preț de vânzare cu TVA" din ecranul Configurare societati sau ați definit o gestiune cantitativ- valorică la preț de vânzare (nerecomandat). În gestiunile cu evidență la preț de vânzare, pentru o evidență corectă, este necesar să completați acest câmp.
- Adaos - adaosul unitar. Se va calcula automat de către program, după adăugarea prețului de vânzare. Nu poate fi introdus sau modificat de către utilizator.
- % - procentul de adaos unitar. Se calculează automat de către program, dar poate fi şi introdus sau modificat de către utilizator.
- Activitate - coloană vizibilă doar dacă ați definit anterior activități/centre de profit în ecranul Grupe.
Butoanele cu funcții comune cu a altor ecrane, au fost prezentate în secțiunea Consideratii generale. Butoanele regăsite doar în acest ecran sau cu funcții specifice, vor fi prezentate în continuare:
- oferă acces la ecranul de filtrare a datelor din ecranul curent. Filtrarea presupune stabilirea unor parametri în funcţie de care programul va afişa în ecranul curent doar acele date care respectă parametrii specificaţi în ecranul de filtrare. În acest ecran, procedura este utilă în cazurile în care se dorește validarea/devalidarea mai multor documente concomitent. Astfel, în cazul în care se efectuează o filtrare numai după documente devalidate, apasarea butonului "Validez" va provoca validarea tuturor documentelor filtrate. La fel, în cazul în care se efectuează o filtrare numai după documente validate, apasarea butonului "Devalidez" va provoca devalidarea tuturor documentelor filtrate.
- buton vizibil doar dacă utilizați modulul de stocuri, vă va permite listarea de etichete pentru toate produsele ce au definit tip vandabil şi au preţ de vânzare introdus.
transmite informațiile din înregistrarea curentă în ecranul e-Transport.
vizibil după selectarea unei facturi importate din e-factura, acest buton deschide directorul în care au fost salvate fișierele preluate la import.
- poziționat în antetul ecranului, deschide panoul ce cuprinde plătile asociate facturii selectate. Acestea se pot vizualiza folosind butonul .
- poziționat în tabelul inferior, permite vizualizarea ultimelor 5 intrări din gestiunea aleasă, precum și a prețului de vânzare, pentru articolul selectat, atunci când evidența gestiunii este cantitativ-valorică
- buton de calcul şi introducere discounturi.
- buton vizibil doar dacă utilizați modulul de stocuri, poate fi utilizat pentru introducerea seriilor articolelor (utile acolo unde se doreşte urmărirea seriilor produselor recepţionate, în special dacă oferiţi garanţie). Funcția de căutare din partea de detalii poate fi utilizată și pentru identificarea seriilor, cu condiția ca acestea sa fie introduse exact.
- buton vizibil doar dacă utilizați modulul de stocuri, după validarea înregistrării. Deschide panoul "Calcul preț vânzare", vizibil și în ecranul "Articole" și este util pentru calculul preţului de vânzare a articolelor operate.
- acest buton va fi afișat după introducerea unei facturi negative (se completează semnul "-" la cantitate), și va permite asocierea facturii pozitive corespunzătoare. În cazul facturilor negative cu TVA la încasare, reglarea stornării este obligatorie înaintea validării documentului.
- acest buton va fi vizibil la operarea unei facturi de la același furnizor, de la care anterior ați înregistrat și validat un aviz (tipul documentului ales în coloana "Tip" din antet, este "A" - Aviz). Butonul acesta vă va permite să asociaţi informaţiile operate prin avize, cu cele din facturi, înainte de validarea facturii.
sau - sunt butoane ce pot fi vizualizate după validarea documentelor care reflectă intrarea de materii prime, materiale consumabile şi/sau obiecte de inventar, a căror accesare permite listarea bonului de consum pentru articolele consumabile, sau a PV de dare în folosinţă pentru obiectele de inventar.
Observații:
- Dacă inregistrarea se operează pe tipul de articol "Nedefinit", programul va utiliza întreaga cantitate din factura, la întocmirea bonului de consum şi a PV de dare în folosinţă.
- Devalidarea intrărilor va duce şi la ştergerea automată a acestor înregistrări.
- acest buton este vizibil doar dacă ați activat modulul aferent asociațiilor de locatari, din ecranul Setari diverse, și deschide panoul "Preluare cheltuieli in lista de intretinere" ce va permite repartizarea cheltuielilor, după metoda dorită, în lista de întreținere din luna selectată.
După efectuarea tuturor operațiilor ce țin de înregistrarea intrării, puteți să apelați la butoanele funcționale poziționate în partea de jos a ecranului, și anume:
- închide documentul curent, blocând accesul la funcţiile de modificare/ştergere a acestuia.
- devine activ numai în urma validării documentului. Permite introducerea unei plăţi integrale sau parţiale pentru documentul de intrare selectat. De asemenea, se poate selecta modul de stingere (casa/banca, lei/valuta), implicit va fi selectat "CASA-LEI".
După înregistrarea plății, automat se vor realiza următoarele acţiuni:
- coloana "Neachitat" din tabelul antet va fi recalculată prin diminuarea valorii curente cu plata introdusă;
- în Registrul de Casă sau Jurnalul de bancă va fi înregistrată o poziție aferentă plății efectuate.
- generează un document de stornare a documentului de intrare curent (selectat). Va genera o înregistrare devalidată, cu valori negative a documentului selectat, şi cu litera "s" adăugată la numărul de document. Datele pot fi modificate de utilizator.
- tipăreşte NIR fie pentru documentul curent, fie toate NIR-urile dintr-o anumită perioadă de timp, caz în care se va putea bifa opţiunea de listare pe pagini distincte a documentelor. Dacă se doreşte listarea NIR numai pentru cumpărări de stocuri, se va bifa caseta de validare "Numai intrări aferente stocurilor". Implicit se va lista documentul NIR cu toate datele introduse în ecranul de detalii. Tipărirea se poate face pe ecran sau direct la imprimantă.
- redeschide documentul curent, redând accesul la funcţiile de modificare/ştergere a acestuia. În cazul în care s-a înregistrat plată pentru documentul care se devalidează, se va atenţiona asupra acestui fapt, programul propunând şi ştergerea acesteia.
Observații:
- Documentele nevalidate nu vor fi luate în calcul de către program la listarea documentelor si nu vor fi preluate în jurnalele de TVA, de aceea validarea documentelor este obligatorie.
- Devalidarea documentelor pentru care s-au generat şi înregistrări de consumuri sau de dare în folosinţă a obiectelor de inventar va duce şi la ştergerea automată a acestor înregistrări.
Vezi şi: