Intrari - valuta
Opţiunea meniului corespunzătoare intrărilor în valută, devine activă doar după bifarea opțiunii "Cu operații în valută" din ecranul Configurare societati.
Ecran utilizat pentru introducerea achiziţiilor intracomunitare de bunuri şi servicii, din afara UE sau chiar de la furnizori din ţară. Vă recomandăm introducerea tuturor documentelor de cumpărare- facturi, DVI (declaraţii vamale de import) numai prin intermediul acestui ecran.
Ecranul conţine două tabele (zone) pentru introducerea datelor:
- tabelul destinat datelor din antetul documentelor - în care se va înregistra tipul, data și numărul documentului, precum și datele furnizorului;
- tabelul destinat detaliilor documentelor - în care se vor înregistra articolele/serviciile achiziționate.
Mai jos regăsiți informații detaliate.
În programul Saga PS gestiunea mărfurilor poate fi ținută fie global-valoric, fie cantitativ-valoric. Dacă țineți evidența global-valoric este suficient să bifați opțiunea "Evaluare mărfuri la preț de vânzare cu TVA" din ecranul Configurare societati pentru a putea completa prețul de vânzare în momentul operării recepțiilor. Dacă țineți evidența cantitativ-valoric, înaintea operării intrărilor, asigurați-vă că ați definit gestiunile în ecranul dedicat.
Operaţiunile de adăugare, modificare şi ştergere sunt cele prezentate în capitolul Consideratii generale.
Semnificația coloanelor și modul de operare:
- Nr.int. - conţine numărul intern al NIR-ului. Se va adauga automat, în ordine crescătoare, pornind de la "1", poate fi completat manual sau se va prelua automat numerotarea în funcție de setările efectuate în ecranul Numere si serii.
- Nr. doc. - numărul documentului de intrare.
- Cod - codul furnizorului. La introducerea unei intrări noi poate fi lăsat necompletat. Va fi completat automat la alegerea furnizorului din câmpul următor.
- Furnizor - numele furnizorului. La introducerea numelui/codului fiscal, furnizorul va fi selectat din listă dacă este creat, altfel, după introducerea numelui/codului fiscal şi apăsarea tastei <ENTER> sau <Tab>, va apărea mesajul "Acest furnizor nu este introdus. Il adăugăm?"; apăsați "Da" şi se va deschide ecranul "Furnizori", cu adăugarea furnizorului declanşată, permițând introducerea datelor dorite pentru acesta. Pentru furnizorii externi, la crearea acestora, selectați cu atenție codul de țară.
- Tip - listă de selecţie de unde se poate alege tipul documentului de intrare. Fiecare tip determină modul de preluare al facturii în jurnale si declaraţii, astfel:
- necompletat - factură.
- T - factură cu regim de taxare inversă.
- N - nontrasfer.
- E - excepţii cf. art. 278(4) și (7).
- TVA I - se bifează pentru facturile cu TVA la încasare din România. Această bifă poate fi aplicată automat, în funcție de setările efectuate în ecranul Configurare societati. Dacă nu folosiți sistemul de TVA la încasare este necesar să efectuați verificarea furnizorilor (din ecranul "Furnizori"), anterior adăugării unei intrări.
- Data - data documentului de intrare.
- Scadent - data scadenţei. Se va completa automat în funcţie de valoarea setată în nomenclatorul de furnizori la câmpul "zile scadenţă" şi de setările efectuate în ecranul Configurare societăţi- Setari diverse.
- Tip oper. - se va alege din lista derulantă Tipuri operatii pe care va fi încadrată înregistrarea curentă.
- Moneda - se alege din lista derulantă simbolul monetar al valutei în care se operează intrarea.
- Curs recepţie - cursul valutei, la data recepţiei bunurilor. Dacă aveți conexiune la internet, cursul valutar va fi preluat automat în funcție de moneda aleasă.
- Valoare (€) și valoare (lei) - valoare în valută și în lei a documentului de intrare. Aceste câmpuri nu pot fi accesate de către utilizator, vor fi calculate şi completate automat de către program, în funcţie de datele introduse în detaliile facturii.
- Repartizat (lei) - valoarea în lei a transportului. Aceste câmp nu poate fi accesat de către utilizator, va fi calculat şi completat automat de către program, în funcţie de datele introduse în pagina de detalii.
- Taxă vamă - valoarea taxei vamale. Apare numai în cazul unei achiziţii de la un terţ din afara UE. Acest câmp nu poate fi accesat de către utilizator, va fi calculat şi completat automat de către program, în funcţie de datele introduse în pagina de detalii.
- Comision vamă - valoarea comisionului vamal. Apare numai în cazul unei achiziţii de la un terţ din afara UE. Acest câmp nu poate fi accesat de către utilizator, va fi calculat şi completat automat de către program, în funcţie de datele introduse în pagina de detalii.
- Accize - valoarea accizelor datorate în vamă. Apare numai în cazul unei achiziţii de la un terţ din afara UE. Acest câmp nu poate fi accesat de către utilizator, Va fi calculat şi completat automat de către program, în funcţie de datele introduse în pagina de detalii.
- Curs factură - cursul valutei, la data facturării bunurilor.
- TVA - TVA datorat în vamă la importuri, TVA folosit la taxarea inversă sau TVA de înregistrat ca TVA deductibil în funcţie de ţara furnizorului şi tipul intrării. Aceste câmp nu poate fi accesat de către utilizator, Va fi calculat şi completat automat de către program, în funcţie de datele introduse ca plată pentru factura selectată.
- Total - valoarea însumată a tuturor înregistrărilor aferente intrării, exprimată în lei.
- Neachitat (€) - valoarea în valută, rămasă de plată, pentru intrarea selectată. Acest câmp nu poate fi accesat de către utilizator, Va fi calculat şi completat automat de către program, în funcţie de datele introduse ca plată pentru factura selectată.
Coloane vizibile doar după apăsarea butonului de extindere :
- Data document - se folosește pentru înscrierea datei reale a facturii, în cazul în care se operează cu întârziere, pentru a fi cuprinsă în secțiunea de regularizări a declarației 300.
După introducerea și salvarea datelor din antetul documentelor de intrare, se poate trece la operarea detaliilor în tabelul din partea inferioară a ecranului.
Semnificația coloanelor și modul de operare:
- Poziţie tarifară - listă de selecţie cu poziţiile tarifare definite de utilizator. Acestea sunt utile la repartizarea transportului, taxelor, comisionului și/sau accizelor din DVI pe poziţiile facturii. Apare numai dacă utilizatorul a definit poziţiile tarifare. Acestea se pot defini, apăsând butonul "Poziţii tarifare..." localizat deasupra ecranului de detalii, în partea dreaptă. Butonul va fi vizibil doar dacă ați selectat un furnizor din afara UE. Poziţiile tarifare se vor defini pentru fiecare DVI în mod independent.
- Tip - permite selectarea tipului de articol din cele existente în ecranul Tipuri de articole/servicii. Dacă intrarea se va contabiliza fără a se utiliza un articol, se va păstra tipul implicit "Nedefinit".
Observație: Dacă utilizați versiunea integrată, iar pentru societatea curentă țineți evidența global-valoric, dezactivați ecranele de stocuri din Configurare societati - Setari diverse pentru a putea selecta tipul "Marfuri" în acest câmp, fără a fi necesară configurarea articolului (operațiune specifică evidenței cantitativ- valorice).
- Gestiune - coloană vizibilă doar dacă utilizați modulul de stocuri și tipul este diferit de "Nedefinit". Permite selectarea unei gestiuni cantitativ-valorice, din cele definite în ecranul Gestiuni.
- Denumire articol/serviciu - denumirea bunurilor sau serviciilor cumpărate se va completa manual, opțional, dacă folosiți doar modulul de contabilitate sau operați pe tipul "Nedefinit", în secțiunea integrată. În cazul versiunii integrate, dacă alegeți un tip diferit de "Nedefinit", este obligatorie selectarea/crearea unui articol corespunzător tipului de articol ales. Dacă articolul introdus nu figurează în lista articolelor, la apăsarea tastei <Enter> sau <Tab>, va apărea mesajul "Acest articol nu este introdus. Il adăugăm?"; apăsați "Da" şi se va deschide ecranul "Articole", cu adăugarea articolului declanşată, permițând introducerea informațiilor dorite pentru acesta.
- Cod - coloană vizibilă dacă utilizați modulul de stocuri și dacă tipul ales este diferit de "Nedefinit". După alegerea articolului se va completa automat și acest câmp sau din lista derulantă puteți selecta articolul dorit în funcție de codul acestuia.
- UM - unitatea de măsură. Pentru gestiunile cantitativ- valorice, după selectarea articolului, se va completa automat cu unitatea de măsură definită pentru acesta în ecranul "Articole".
- Cantitate - cantitatea aprovizionată. Chiar dacă se referă la intrări de servicii, cantitatea nu trebuie să fie zero, altfel va fi generat un mesaj de eroare. Dacă se apasă tasta <săgeată-sus>, câmpul se majorează cu 1, iar la <săgeată-jos> cu -1.
- Preţ unitar (€) - preţul unitar de cumpărare în valută. Acesta poate fi completat de către program, dacă completați valoare.
- Valoare (€) - valoarea bunului sau serviciului aprovizionat, în valută. Calculat automat dacă se introduc cantitatea şi preţul, dar poate fi introdus sau modificat de către utilizator. Suma valorilor din această coloană va completa câmpul valoare din antet.
- Preţ unitar (lei) - preţul unitar de cumpărare, în lei. Acesta poate fi completat de către program, dacă se completează valoarea.
- Valoare (lei) - valoarea bunului sau serviciului aprovizionat, . Calculat automat dacă se introduc cantitatea şi preţul, dar poate fi introdus sau modificat de către utilizator. Suma valorilor din această coloană va completa câmpul valoare din antet.
- Repartizat (lei) - valoarea în lei a transportului. Această coloană va putea fi vizualizată după introducerea facturii de transport cu ajutorul butonului "Facturi asociate (transport)". În cazul intrărilor de la furnizori din afara UE, această coloană va fi vizibilă doar dacă introduceți costul transportului în tabelul "Poziții tarifare", pe coloana "Repartizat (RON)". Suma valorilor din această coloană va completa câmpul valoare din antet.
- Taxe vamale - coloană vizibilă doar în cazul intrărilor din afara UE. Se poate completa manual sau va fi completata automat în funcție de poziția tarifară asociată. Suma valorilor din această coloană va completa câmpul valoare din antet.
- Comision vamă - coloană vizibilă doar în cazul intrărilor din afara UE. Se poate completa manual sau va fi completata automat în funcție de poziția tarifară asociată. Suma valorilor din această coloană va completa câmpul valoare din antet.
- Accize - în cazul intrărilor de la furnizori din țară sau din UE, acest câmp se va completa manual. În cazul intrărilor din afara UE, se poate completa manual sau va fi completata automat în funcție de poziția tarifară asociată.
- Baza TVA - coloană vizibilă doar în cazul intrărilor de la furnizori din afara UE și cuprinde valoarea în lei pentru care se va aplica cota de TVA.
- % - procentul de TVA. Dacă ați selectat un articol, se va completa automat cota de TVA definită pentru acesta în ecranul "Articole".
- TVA - valoarea în lei a TVA-ului calculată automat în baza procentului de TVA. În cazul intrărilor de la furnizori din afara UE, pentru care ați setat o poziție tarifară în care ați completat TVA-ul, valoarea din această coloană se va actualiza în funcție de cea din poziția tarifară.
- Nedeductibil - permite evidentierea intrărilor nedeductibile partial (50%) sau integral. TVA-ul aferent liniilor corespunzătoare, se va înregistra şi pe credit.
- Total - valoarea inclusiv TVA și alte taxe aferente bunurilor sau serviciilor aprovizionate.
- Preț vânzare - Acest câmp va fi vizibil dacă țineți evidența mărfurilor global-valoric și ați bifat opțiunea "Evaluare mărfuri la preț de vânzare cu TVA" din ecranul Configurare societati sau ați definit o gestiune cantitativ- valorică la preț de vânzare (nerecomandat). În gestiunile cu evidență la preț de vânzare, pentru o evidență corectă, este necesar să completați acest câmp.
- Adaos - adaosul unitar. Se va calcula automat de către program, după adăugarea prețului de vânzare. Nu poate fi introdus sau modificat de către utilizator.
- % - procentul de adaos unitar. Se calculează automat de către program, dar poate fi şi introdus sau modificat de către utilizator.
- Activitate - coloană vizibilă doar dacă ați definit anterior activități/centre de profit în ecranul Grupe.
Butoanele cu funcții comune cu a altor ecrane, au fost prezentate în secțiunea Consideratii generale. Butoanele regăsite doar în acest ecran sau cu funcții specifice, vor fi prezentate în continuare:
- oferă acces la ecranul de filtrare a datelor din ecranul curent. Filtrarea presupune stabilirea unor parametri în funcţie de care programul va afişa în ecranul curent doar acele date care respectă parametrii specificaţi în ecranul de filtrare. În acest ecran, procedura este utilă în cazurile în care se dorește validarea/devalidarea mai multor documente concomitent. Astfel, în cazul în care se efectuează o filtrare numai după documente devalidate, apasarea butonului "Validez" va provoca validarea tuturor documentelor filtrate. La fel, în cazul în care se efectuează o filtrare numai după documente validate, apasarea butonului "Devalidez" va provoca devalidarea tuturor documentelor filtrate.
- buton vizibil doar în versiunea integrată, vă va permite listarea de etichete pentru toate produsele ce au definit tip vandabil şi au preţ de vânzare introdus.
- permite importul articolelor și cantităților din fișiere XLSX (recomandat) și XLS.
- transmite informațiile din înregistrarea curentă în ecranul e-Transport.
- din antetul ecranului, deschide panoul ce cuprinde plătile asociate facturii selectate. Același buton, din tabelul inferior, după selectarea unui articol, în gestiunea cantitativă, permite vizualizarea ultimelor 5 intrări în gestiunea aleasă, precum și a prețului de vânzare setat pentru articolul respectiv.
- vizibil doar în versiunea integrată, poate fi utilizat pentru introducerea seriilor articolelor (utile acolo unde se doreşte urmărirea seriilor produselor recepţionate, în special dacă oferiţi garanţie). Funcția de căutare din partea de detalii poate fi utilizată și pentru identificarea seriilor, cu condiția ca acestea sa fie introduse exact.
- vizibil doar în versiunea integrată, după validarea înregistrării. Deschide panoul "Calcul preț vânzare", vizibil și în ecranul "Articole" și este util pentru calculul preţului de vânzare a articolelor operate.
- Butonul va fi vizibil doar dacă ați selectat un furnizor din afara UE. Poziţiile tarifare se vor defini pentru fiecare DVI în mod independent. Ulterior, înainte de operarea articolelor veți avea posibilitatea să selectați poziția tarifară.
- permite înregistrarea facturilor asociate care intră în prețul de achiziție al articolelor. Valoarea acestora se va repartiza în funcție de valoarea de achiziție în coloana "Repartizat (lei)". În cazul achizițiilor de la furnizori din afara UE, pentru a intra în costul de achiziție al articolelor, costul transportului trebuie introdus și în tabelul "Poziții tarifare", pe coloana "Repartizat (RON)".
- acest buton va fi afișat după introducerea unei facturi negative ( se completează semnul "-" la cantitate), și va permite asocierea facturii pozitive corespunzătoare. În cazul facturilor negative cu TVA la încasare, reglarea stornării este obligatorie înaintea validării documentului.
- acest buton va fi vizibil la operarea unei facturi de la același furnizor, de la care anterior ați înregistrat și validat un aviz (tipul documentului ales în coloana "Tip" din antet, este "A" - Aviz). Butonul acesta vă va permite să asociaţi informaţiile operate prin avize, cu cele din facturi, înainte de validarea facturii.
sau - sunt butoane ce pot fi vizualizate după validarea documentelor care reflectă intrarea de materii prime, materiale consumabile şi/sau obiecte de inventar, a căror apăsare permite listarea bonului de consum pentru materii prime sau materiale consumabile, sau a PV de dare în folosinţă pentru obiectele de inventar. Apăsarea butonului "Bon de consum" sau "Dare în folosinţă OI" vă va genera un bon de consum sau un PV de dare în folosinţă a OI, programul deschizând automat ecranul de întocmire a bonurilor de consum sau a celui de dare în folosinţă, cu un bon sau proces verbal deja generat.
Devalidarea intrărilor va duce şi la ştergerea automată a acestor înregistrări.
După efectuarea tuturor operațiilor ce țin de înregistrarea intrării, puteți să apelați la butoanele funcționale poziționate în partea de jos a ecranului, și anume:
- închide documentul curent, blocând accesul la funcţiile de modificare/ştergere a acestuia. Generează nota contabilă în funcţie de conturile definite la furnizori şi de cele utilizate în ecranul de intrări.
- devine activ numai în urma validării documentului. Permite introducerea unei plăţi integrale sau parţiale pentru documentul de intrare selectat. De asemenea, se poate selecta modul de stingere (casa/banca, lei/valuta), implicit va fi selectat "CASA-LEI".
După înregistrarea plății, automat se vor realiza următoarele acţiuni:
- coloana "Neachitat" din tabelul antet va fi recalculată prin diminuarea valorii curente cu plata introdusă;
- în Registrul de Casă sau Jurnalul de bancă va fi înregistrată o poziție aferentă plății efectuate.
- generează un document de stornare a documentului de intrare curent (selectat). Va genera o înregistrare devalidată, cu valori negative a documentului selectat, şi cu litera "s" adăugată la numărul de document. Datele pot fi modificate de utilizator.
- tipăreşte NIR fie pentru documentul curent, fie toate NIR-urile dintr-o anumită perioadă de timp, caz în care se va putea bifa opţiunea de listare pe pagini distincte a documentelor. Dacă se doreşte listarea NIR numai pentru cumpărări de stocuri, se va bifa caseta de validare "Numai intrări aferente stocurilor". Implicit se va lista documentul NIR cu toate datele introduse în ecranul de detalii. Tipărirea se poate face pe ecran sau direct la imprimantă.
- redeschide documentul curent, redând accesul la funcţiile de modificare/ştergere a acestuia. În cazul în care s-a înregistrat plată pentru documentul care se devalidează, se va atenţiona asupra acestui fapt, programul propunând şi ştergerea acesteia.
Observații:
- Completați corect codul de țară pentru furnizori, în momentul operării acestora. În funcție de țara furnizorului, în acest ecran veți regăsii funcțiile necesare înregistrării corecte. Tot în funcție de țara selectată, înregistrările operate vor putea fi transmise corect în declarații.
- Programul completează automat la tip document tipul "T - taxare inversă" pentru toate intrările operate de la furnizori cu sediul în UE.
- Dacă o poziție tarifară este asociată mai multor linii din detaliile facturii, valorile înscrise în poziția tarifară vor fi împărțite în mod egal pentru fiecare linie după salvarea înregistrării.
- Pentru documentele nevalidate, nu se generează notă contabilă, astfel că nu vor fi luate în calcul de către program.
- Devalidarea documentelor pentru care s-au generat şi înregistrări de consumuri sau de dare în folosinţă a obiectelor de inventar va duce şi la ştergerea automată a acestor înregistrări.